Wehkamp: business model pionier

Al vrij snel na de oprichting in 1952 werd Wehkamp als modern postorderbedrijf een begrip in Nederland. In de beginjaren bestond het assortiment voornamelijk uit matrassen en bedtextiel. Klanten bestelden per post naar aanleiding van advertenties in radiobodes en damesbladen. Levering geschiedde vanuit een centraal magazijn en de verzending verliep ook via de post. Betaling in termijnen was al kort na de oprichting mogelijk. Het bedrijf bouwde hiermee een enorm klantenbestand op.

Het business model heeft in de loop der jaren grote veranderingen ondergaan. Het assortiment groeide uit naar zo’n 100.000 artikelen, catalogi speelden een belangrijke rol in de promotie en verkoop en sinds 1985 konden klanten 24 uur per dag hun bestellingen plaatsen via de telefoon door middel van een ‘voice response system’. In 2006 heeft Wehkamp de omslag gemaakt van een catalogusbedrijf met een internetsite naar een organisatie waarin het internet leidend is in alle processen. Dit komt ook tot uitdrukking in de gehanteerde naam: wehkamp.nl.

Volgens Wehkamp.nl, doet de online winkel precies wat de klant wil omdat ze weten dat de consument aan het stuur zit bij bestedingen. Door de dialoog aan te gaan met de consument en de consument de kans te geven reviews te plaatsen op de site, biedt het warenhuis de consument de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op het assortiment. En met succes! In de categorie Warenhuis (groot) verkoos het Nederlandse publiek wehkamp.nl in 2010 tot winnaar. Als grootse online warenhuis van Nederland heeft wehkamp.nl voor de vierde keer deze prestigieuze prijs gewonnen en mocht zich in 2010 dus wederom het beste online warenhuis van Nederland noemen.

Door zich te blijven vernieuwen is Wehkamp met zijn tijd meegegaan en is het bedrijf succesvoller dan ooit tevoren. Wehkamp zelf wijt dat aan haar ‘pioniersmentaliteit’. Het bedrijf loopt voorop als het gaat om het benutten van (internet)ontwikkelingen in het business model. De introductie van de mobiele website m.wehkamp.nl in 2009, de kortings-4daagse met 'augmented reality' en 'W.APP’, de location based applicatie voor smartphones zijn hier goede voorbeelden van. Kortom, Wehkamp durft te investeren in innovatieve oplossingen en weet deze om te zetten in waarde voor klanten, medewerkers en investeerders!

Vergroot je business modeling skills met onze Waardegericht Management opleiding >>
Share |