Jumbo: groot, groter, grootst?

De Nederlandse supermarktketen Jumbo groeit explosief. In 2002 had Jumbo 36 winkels en circa € 400 miljoen omzet. Inmiddels is Jumbo met een marktaandeel van circa 20% de tweede speler op de Nederlandse markt, na Albert Heijn. In 2015 zal de laatste C1000 uit het straatbeeld verdwijnen. Van Eerd hierover: “Daarmee wordt de grootste ombouwoperatie in de Nederlandse retail ooit afgerond. Hierna breekt voor ons een nieuw tijdperk aan."

Jumbo werd opgericht in 1979 en is sinds 1983 onderdeel van de Van Eerd Groep, van oorsprong een levensmiddelengroothandel. Na deze overname werden in korte tijd tientallen Jumbo's in de provincies Zeeland, Noord-Brabant en Limburg geopend. Nadat supermarktketen Laurus in 2007 in de financiële problemen kwam, heeft Jumbo een aantal winkels overgenomen. In 2009 is het gehele Super De Boer concern in handen van Jumbo gekomen.

De Jumbo formule slaat aan. Onderscheidend aan de Jumbo formule is dat klanten ècht centraal staan en dat dit geen loze kreet is. Jumbo heeft de grootste ergernissen van klanten in kaart gebracht, er passende oplossingen voor ontwikkeld en dit vertaald naar de 7 zekerheden van Jumbo. Ter illustratie: klanten van Jumbo staan ook op een drukke zaterdag nooit te lang in de rij bij de kassa (en anders mag de klant alles gratis meenemen). Ook zijn versproducten nog ten minste 2 dagen houdbaar (of gratis mee te nemen).

De 7 zekerheden zijn de basisbeginselen van Jumbo, waar iedere Jumbo-medewerker naar handelt. Op deze manier geeft het bedrijf maximaal uitvoering aan de bedrijfsfilosofie en communiceert men deze boodschap op uiterst consistente wijze voortdurend met haar klanten. De resultaten liegen er niet om en het bedrijf heeft al veel prijzen in de wacht gesleept. 2011 werd voor Jumbo afgesloten met de uitverkiezing tot Beste Supermarkt van Nederland in het GfK-onderzoek.

In november 2011 maakt Jumbo bekend dat het 400 C1000 winkels gaat overnemen. Daarmee nam Jumbo in korte tijd twee keer een bedrijf over dat vele malen groter is dan Jumbo zelf. Jumbo moest destijds - en voor de C1000 overname opnieuw - flink lenen. Voor Super de Boer 700 miljoen euro (waarvan intussen 450 miljoen is afgelost), voor C1000 900 miljoen. Goed beoordelen of het bedrijf de schuldenlast van dik 1,1 miljard aan kan, is niet mogelijk. De laatste jaarrekening die het bedrijf openbaarde, is die over het boekjaar 2008.

In 2014 opent Jumbo zeven Pick Up Points voor online bestellingen. Klanten kunnen hun boodschappen eenvoudig bestellen op jumbo.com en de bestelling vervolgens snel ophalen in de winkel of met de auto. Begin 2015 lanceert het bedrijf een bestel-app voor tablets waarmee klanten een keuze kunnen maken uit bijna 20.000 producten.
Hoe het Jumbo verder zal vergaan? De tijd zal het leren. Als Jumbo erin slaagt verder te groeien en de marges op peil te houden, is het binnen enkele jaren mogelijk de grootste supermarktketen van Nederland. Dat zou een prestatie van formaat zijn!

Vergroot je business case kennis en kunde met onze Waardegericht Management opleiding >>
Share |