Vindt Tom Tom de weg omhoog terug?

Nadat in 2008 de beurswaarde verdampte en de vooruitzichten niet al te rooskleurig waren, kondigde Tom Tom eind 2011 aan fors te gaan reorganiseren. In 2014 stabiliseerde de omzet zich en voor 2015 verwacht Tom Tom weer groei, maar met een marge van 2% blijft het onzeker of de ingeslagen koers houdbaar is.

Tom Tom is groot geworden door de standaard in 'Personal Navigation Devices' neer te zetten. Handzame apparaatjes die intuïtief in het gebruik zijn vonden wereldwijd gretig aftrek. De enige echte concurrent leek Garmin. Tom Tom slaagde er steeds in zichzelf te vernieuwen en extra features toe te voegen. De prijs was hoog genoeg om grote winstmarges te realiseren en toch richting de gadget beluste consument te navigeren. Way to go Tom Tom dachten ook beleggers en de beurskoers schoot omhoog.

In 2007 keerde het tij. Tele Atlas, een Brabants bedrijf dat digitale kaarten maakt werd na een hevige biedingstrijd met Garmin voor € 2,9 miljard ingelijfd. Ruim € 1 miljard boven het eigen openingsbod! Tom Tom heeft hiervoor circa € 1,5 miljard moeten lenen, maar concurrent Garmin was toch maar mooi afgetroefd… Vervolgens bleek Tele Atlas een zware financiële last en Garmin was blij er op tijd te zijn uitgestapt.

Intussen was de smartphone aan een opmars begonnen en nieuwe, machtige concurrenten als Google, Apple en Microsoft verschenen aan de horizon. De apparaten werden steeds geavanceerder en navigatiesoftware werd in de vorm van een ‘app’ zo goed als gratis meegeleverd. De gevolgen voor Tom Tom laten zich raden: verkopen stagneerden en namen af, prijserosie zorgde voor sterk dalende marges, de financieringslasten vielen zwaar en de beurskoers kwam na een enorme duikeling nauwelijks nog van zijn plaats.

In 2014 liep de omzet in alle business units nog licht terug, behalve voor Telematics waar een groei van 30% werd gerealiseerd. De business unit biedt een Software-As-A-Service oplossing voor het managen van het wagenpark van grote bedrijven. Daarnaast tracht Tom Tom de teruglopende consumentenmarkt met een nieuw GPS sporthorloge nieuw leven in te blazen. In 2015 moeten toenemende verkopen van dit product de gestaag teruglopende vraag naar navigatiekastjes compenseren.

Zal Tom Tom de weg omhoog terugvinden? In de wereld van de technologie kan het hard gaan, zowel naar boven als naar beneden!

Vergroot je business case kennis en kunde met onze Waardegericht Management opleiding >>
Share |