Het succes van Apple

Apple is in 2011 opnieuw uitgeroepen tot het meest bewonderde bedrijf ter wereld. Dat blijkt uit de ranglijst van het zakenblad Fortune. Apple staat voor de vierde keer op nummer één. Qua beurswaarde is het alweer een tijdje geleden dat Apple zijn voormalige aartsrivaal Microsoft inhaalde. Apple is nu een van de waardevolste bedrijven ter wereld. Vanwaar dit succes?

Vanaf de oprichting in 1976 tot aan het nieuwe millennium kende Apple ups en downs. Het Macintosh platform had wel een schare trouwe gebruikers, maar Microsoft bleef de massamarkt bedienen. Nadat Steve Jobs in 1985 uit het eigen bedrijf was gezet gaat het langzaam bergafwaarts. Na zijn terugkeer in 1996 wist hij Apple weer winstgevend te maken en in 1998 volgde de succesvolle introductie van de iMac, een alles-in-één desktopcomputer waarbij de computer is samengevoegd met het beeldscherm.

Sinds 2000 is Apple zich breder gaan ontwikkelen en heeft haar kennis van computers, besturingssystemen, marketing, ergonomie en design gebruikt voor het ontwikkelen van onder andere de muziekspeler iPod (2001) en de iTunes Store (2003). Eind 2006 had Apple 75% van de digitale muziekmarkt in handen! Daarna volgden de iPhone (2007) en de iPad (2010), in feite een iPhone met een veel groter scherm, maar waar je niet mee kunt bellen.

De Apple-gadgets zijn mooi, maar ook prijzig. Veel mensen willen graag flink betalen voor kwaliteit, gebruiksgemak en niet in de laatste plaats een hip imago. En via de iTunes Store en de App Store verdient Apple ook flink aan verkopen van derden. Hoe lang zal Apple succesvol zijn met dit verdienmodel? Zal Google in staat blijken met het besturingssysteem Android de positie van Apple te ondergraven? Vooralsnog laat Apple zien dat met innovatie en design superieure waarde kan worden gecreëerd!

Verbeter je leiderschapsstijl en veranderkunde met onze Waardegericht Management opleiding >>
Share |