ABN AMRO terug op eigen benen?
De grootste bank van Nederland was lang een succesvolle bank. Sinds de fusie tussen ABN en Amro in 1990 werden grote overnames in de Verenigde Staten, Brazilië en Italië gedaan. Uiteindelijk werkten er meer dan 100.000 mensen en behoorde de bank tot de vijftien grootste financiële instituten ter wereld. ABN Amro maakte over 2006 een winst van bijna 5 miljard euro. Desondanks werd ABN AMRO een speelbal op de financiële markten. In 2007 werd ABN AMRO door het consortium van Fortis, RBS en Santander opgekocht en opgesplitst.Hoe is het mogelijk dat dit voor ons land zo belangrijke instituut niet in staat is geweest om verder richting te geven aan haar eigen toekomst? Om niet alleen leidend te zijn maar ook leidend te blijven? Waarom lukte het ABN AMRO niet voldoende waarde te creëren ondanks het door externe consultants ondersteunde ‘Managing for Value’ programma? Of ging het juist daardoor mis? ABN AMRO verloor het vertrouwen door het naar buiten communiceren van doelstellingen die jaar na jaar niet werden waargemaakt. En bestuursvoorzitter Groenink faalde steeds weer bij overname en fusiegesprekken. Maar er was meer aan de hand aan de top: keer op keer werden belangrijke strategische keuzes uitgesteld en belangrijke besluiten niet genomen.
Uiteindelijk verloor het bestuur van ABN AMRO haar greep op de gang van zaken, zowel binnen als buiten de bank. Politici en toezichthouders waren niet bereid een opsplitsing te voorkomen. Door de ondergang van Fortis in 2008 blijft ABN AMRO als merk bestaan, maar het is niet meer de bank die het ooit was. De voormalige aandeelhouders van ABN AMRO zijn goed weggekomen, net voor de bankencrisis losbarstte, maar het is beslist geen voorbeeld van succesvolle waardecreatie.
Na een aantal moeilijke jaren stijgt in 2014 de winst van het nieuwe ABN AMRO naar een dusdanig niveau dat het weer op eigen benen kan staan en door middel van een beursgang in private handen kan overgaan. Het is echter nog maar de vraag of er voldoende belangstelling bij beleggers zal zijn. Want strategisch gezien zijn er grote uitdagingen. Want hoe kan op termijn groei gerealiseerd worden? En lukt het winstgevend te blijven in een Europese markt die steeds verder integreert?
Vergroot je strategisch en tactisch inzicht met onze Waardegericht Management opleiding >>