De teloorgang van Nokia

De dominantie van Nokia op de mobiele telefoonmarkt is definitief voorbij. Na 2010 ging het marktaandeel hard achteruit als gevolg van de grote populariteit van de smartphones. In 2013 wordt een deal met Microsoft gesloten die de apparatentak in april 2014 overneemt. Hoe kon het zo misgaan? Wanneer heeft Nokia haar leidende rol verloren?

In 2007 maakte het bedrijf nog miljarden winst en had een marktaandeel van 50%. In datzelfde jaar introduceerde Apple de iPhone met een eigen besturingssysteem iOS dat niet alleen gebruiksvriendelijk is maar van de mobiel een veelzijdig apparaat maakte doordat er een heel scala aan kleine applicaties op kan draaien. Met de iPhone veroverde mobiel internet definitief de massamarkt. In 2009 kwam daar het Android besturingssysteem bij waar Google de stuwende kracht achter was.

Al snel stapten grote fabrikanten als HTC, Samsung, Sony en Ericsson, die voorheen het Nokia-besturingssysteem Symbian op hun toestellen installeerden, over op het bij ontwikkelaars zeer geliefde Android. In 2010 ging het vervolgens bergafwaarts met Nokia en begon het bedrijf in te krimpen. Pogingen om een succesvolle Nokia smartphone in de markt te zetten waren onvoldoende succesvol. De introductie van een nieuw besturingssysteem MeeGo in 2011 was zeker twee jaar te laat. De ontwikkeling van dit eigen besturingssysteem werd al snel stopgezet door over te stappen op Microsoft Windows Phone.

Intussen stapelden de verliezen zich op en het eigen vermogen van Nokia holde achteruit. De markt werd allang door Android en iOS gedomineerd. Het probleem met Nokia was dat het bedrijf lange tijd zo succesvol was met het verkopen van telefoons, dat deze functie te lang centraal heeft gestaan in de ontwikkeling, in plaats van de focus te verleggen naar internet-gebaseerde services. De ‘dominant logic’ van succesvolle managers kan ertoe leiden dat besluiten worden genomen op basis van vuistregels die niet langer geldig zijn. Innovatie bij Nokia was te incrementeel, in plaats van echt vernieuwend. Waar Nokia faalde, slaagde Apple er wel in innovatieve en aantrekkelijke nieuwe producten op de markt te brengen.

In 2011 startte Nokia een strategisch partnerschap met Microsoft en in 2013 leidde dit al tot een overnamedeal van de telefoontak door Microsoft. Het voordeel voor Microsoft is dat zij hardware en software nu beter kunnen integreren en Nokia is verlost van de noodlijdende telefoontak. Nokia kan zich nu verder concentreren op de netwerktechnologie. Een duidelijke illustratie van een bedrijf dat ten onder ging aan het eigen succes. Resultaten behaald in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst!

Verbeter je innovatiekennis en -kunde met onze Waardegericht Managementopleiding >>
Share |